![]() A BEETHOVEN ÁLTALÁNOS ISKOLÁBAN” Iskolánk – a Beethoven Általános Iskola – közel ötszáz tanulójával és harmincnyolc pedagógusával a kistérség egyik legnagyobb intézménye.
Nevelőtestületünk már közel két évtizede foglalkozik a tanulói kompetenciafejlesztés lehetőségeivel. Az ezredfordulón jelentkező pedagógiai válság kezelésére kidolgozott pedagógiai programok közül már korábban több osztályban bevezettük az ÉKP alternatív programját , a nyelvi irodalmi és kommunikációs programot, ami Zsolnay- program néven vált ismertté. Ezzel párhuzamosan kezdtük meg az informatika oktatását, a drámapedagógiai módszerek alkalmazását, az angol és német nyelvi képzést, tanulóink differenciált egyéni fejlesztésének megalapozását. Összegyűjtött tapasztalatainkat és pedagógiai hagyományainkat jelenítettük meg pedagógiai programunkban és a helyi tantervben. Pedagógiai munkánkban az egyik legnagyobb kihívás, hogy tanítványaink szociális és egyéb hátrányainak kompenzálására és a tehetségek gondozására egyszerre vállalkozzunk. Ez a kihívás ösztönöz bennünket munkánk folyamatos megújítására, céljaink továbbgondolására. A nevelő-oktató munkában a hatékonyság elválaszthatatlan az eredményességtől és a minőségtől. Pedagógiai munkánk eredményességét a 2002-től bevezetett országos kompetencia-méréseken nyújtott tanulói teljesítmények jelzik, egyben irányt mutatatnak a nevelőtestületnek a további fejlesztési feladatok és célok meghatározásához. Iskolai tevékenységünkben mindig nagy szerepet kapott a pedagógiai innováció, a korszerű pedagógiai gyakorlat alkalmazása. A korszerűsítés alkotó tantestületi légkörben, szakmailag felkészült, az új módszerek iránt nyitott , elkötelezett pedagógusokkal valósulhat meg. A kompetencia alapú oktatás a Nemzeti Fejlesztési Terv –HEFOP 3.1. intézkedés- keretében kifejlesztett új pedagógiai programcsomagok és eljárások adaptálását és az erre való felkészülést jelentik, amelyre pályázati források álltak rendelkezésünkre. A projekt megvalósításában az alábbi kollégák vettek részt: Szakmai vezető: Turcsányi Klára
Matematika-logika kompetenciaterületProjektvezető: Vargáné Balogh Erika Szövegértés –szövegalkotás kompetenciaterület Idegen nyelv kompetenciaterület Kovács Edit
Szociális ,életviteli és környezeti kompetenciaterület Horváth- Kakassy Réka Életpálya-építés kompetenciaterület Kapás Katalin
IKT kompetenciaterületKiss Zsolt A kompetencia alapú oktatás adaptálásához pedagógiai szemléletváltásra van szükség, hogy a jelenlegi kompetitív nevelési-oktatási gyakorlatot egyre inkább felváltsa az inklúzív nevelés, a kooperatív oktatás, ahol egyenlő esélyt kapnak mind a hátrányokkal induló, mind a tehetséges gyerekek a további fejlődésre.
A gyermekkorban elsajátított viselkedési normák, értékrend és társas kapcsolati formák meghatározóak lesznek a felnőtt életben és társas kapcsolatokban. Egymás jobb megismerése erősíti a másik ember iránti megértést, tiszteletet és emberiességet.
A kompetencia alapú oktatási program bevezetése és további folytatása ezeknek a céloknak megvalósulását segíti elő iskolákba. Turcsányi Klára
igazgató |